فروشگاه اینترنتی خرید لباس و پوشاک دیجی‌استایل

gallery
ششمین جشنواره مد و لباس فجر تالار وحدت

ششمین جشنواره مد و لباس ؛ از مسابقه و نمایش تا حضور بین‌المللی‌ها

گزارش اختصاصی مجله دیجی استایل از ششمین جشنواره مد و لباس فجر / جشنواره مد و لباس فجر در ششمین دوره برگزاری، از سوم تا دهم اسفند میزبان طراحان داخلی و خارجی است. این نمایشگاه در سه سالن برج میلاد، تالار وحدت و برج آزادی در حال برگزاری است.

مراسم گشایش بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر روز یکشنبه (هفتم اسفند) در محل برگزاری نمایشگاه در تالار وحدت با حضور غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل و مریم ایمانیه، همسر دکتر جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برگزار شد.

مریم ایمانیه همسر دکتر جواد ظریف افتتاحیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر

در این مراسم نمایندگانی از ۱۰ کشور مانند اسپانیا، روسیه، ایتالیا و فرانسه هم حضور داشتند.­ نمایشگاه تالار وحدت علاوه بر آثاری از طراحان ایرانی، آثاری از طراحان مد و لباس بین‌المللی و مشترک بین ایران و دیگر کشورها را دارد.

طراحی‌هایی که در تالار وحدت به نمایش گذاشته شده‌اند شامل انواع لباس مردانه و زنانه از جمله کت مردانه ، مانتو و چادر در کنار انواع زیورآلات، کیف و کفش می‌شوند.

بخش دیگری از این نمایشگاه هم مانند سال گذشته به بخش مسابقه زنده طراحی لباس اختصاص داده شده است، بخشی که در آن طراحان با پارچه‌ها و امکانات در نظر گرفته شده به رقابت با یکدیگر در طراحی تا دوخت انواع لباس می‌پردازند.

طراحی‌های کاربردی در راس ششمین جشنواره مد و لباس فجر

آنچه بیش از همه در نمایشگاه تالار وحدت در ششمین جشنواره مد و لباس فجر به چشم می‌خورد کاربردی بودن طراحی‌ها است، به طوریکه طراحی‌های به نمایش گذاشته شده چه در بخش زیورآلات و چه در بخش انواع لباس قابلیت تجاری‌سازی را مد نظر قرار داده‌اند.

در طراحی‌های ایرانی این نمایشگاه، از المان‌های ایرانی معمول از جمله انواع طرح‌های سنتی ایرانی یا طرح‌های اسلیمی در کنار دوخت‌هایی مانند آینه دوزی یا گلدوزی‌های ایرانی بهره گرفته شده است. همچنین چندلایه بودن لباس‌ها در بخش طرح‌های ایرانی هم نکته‌ای است که از نظر دور نمی‌ماند.

طراحی‌های مد و لباس نمایشگاه تالار وحدت مانند سال‌های قبل بیشتر به طراحی لباس زنانه به ویژه مانتو و لباس‌ها و پیراهن های  بلند اختصاص داده شده است و طراحی‌های مد در زمینه لباس مردانه یا بچگانه کمتر دیده می‌شود.

بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر ششمین دوره

حضور طراحان بین‌المللی با المان‌های میان فرهنگی در طرح‌ها

در این نمایشگاه بخش‌هایی هم به طراحان بین‌المللی اختصاص داده شده ، بخش این طراحی‌ها از کارهای طراحان لباس ایرانی فعال در خارج از ایران تشکیل شده است، طرح‌هایی که بخشی از آن‌ها المان‌های بین فرهنگی را در خود دارد.

این غرفه‌ها کار طراحان ایرانی فعال در خارج از ایران و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های بین‌المللی مد و لباس در خود دارد که می‌توان طراحی‌های آنان را یک ایده ایرانی با نگاهی بین‌المللی دانست.

ششمین جشنواره مد و لباس فجر تالار وحدت

بخش دیگری از غرفه‌های نمایشگاه تالار وحدت در ششمین جشنواره مد و لباس فجر به لباس‌های سنتی کشورهای همسایه یا نزدیک به ایران با مشابهت‌های فرهنگی اختصاص داده شده است، مانند قزاقستان یا هند و افغانستان.

مدل لباس عروس فرانسوی جشنواره مد و لباس فجر

همچنین غرفه‌هایی هم به طراحان غیر ایرانی که در ششمین جشواره مد و لباس فجر شرکت کرده بودند، داده شده است. یکی از این غرفه‌ها، غرفه طراحی‌های فرانسه بود که چندین مدل لباس عروس را نمایش می‌داد. این لباس‌ها دارای توردوزی و مشخصه‌های ویژه‌ای از جمله به کار بردن رنگ مشکی در مدل لباس عروس بودند.

بخش مسابقه زنده طراحی لباس، طراحان مشغول کارند!

یکی از بخش‌های نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت به مسابقه‌ای بین طراحان اختصاص یافته، مسابقه‌ای که طراحان در آن با استفاده از پارچه‌ها و مواد اولیه و اکسسوری‌های دیگری که در اختیار آن‌ها قرار داده شده، به طراحی و رقابت با یکدیگر در زمینه‌های مختلف می‌پردازند.

این طراحان کار طراحی لباس تا انتخاب پارچه و دوخت را در کنار یکدیگر انجام داده و سپس نتیجه نهایی کار آن‌ها مورد قضاوت و مقایسه با کار دیگر طراحان قرار می‌گیرد.

مسابقه زنده طراحی لباس ایده‌ای است که برای دومین سال متوالی در جشنواره مد و لباس اجرا می‌شود و در رقابتی که شکل می‌گیرد طراحان لباس با حضور هیات داوران و در زمان مشخص اقدام به طراحی لباس می‌کنند و و در نهایت اثر خود را ارائه می‌دهند.

هدف از برگزاری این مسابقه شناسایی توانمندی‌های طراحان ایرانی در کنار ایجاد ارتباط بین این طراحان و تولیدکنندگان و انگیزه‌سازی برای هنرمندان ایرانی است.

طراحان از مرحله طراحی تا الگوسای، برش و دوخت لباس تا ارائه اثر نهایی سه روز فرصت دارند.

مدل مانتو دخترانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر

طراحی‌های عجیب در طبقه میانی

کاربردی بودن، یکی از مشخصه‌های بیشتر طراحی‌هایی است که در نمایشگاه تالار وحدت در ششمین جشنواره مد و لباس به نمایش گذاشته شده ، با این حال به نظر می‌رسد برخی طرح‌های مد و لباس این نمایشگاه چندان برای کاربرد چشم‌گیر نیست.

در بخشی از این نمایشگاه یک ردیف از طراحی‌هایی به چشم می‌خورد که در بخش ابتدایی چند روسری و در ادامه آن چند مانتو دخترانه قرار داده شده بود.

طراحی مدل روسری ششمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخش ابتدایی روسری‌ها از طراحی معمول چاپ روی پارچه برای ایجاد طراح‌هایی مانند گل یا نوشته استفاده شده و چند طراحی هم به نظر می‌آمد مقنعه‌هایی باشد با گلی که در کنار آن دوخته شده است یا نوار دوزی.

اما در ادامه در طراحی‌هایی که روی تن مانکن‌ها کوچکی به چشم می‌خورد-طراحی‌هایی که به نظر می‌رسید لباس دخترانه باشد- مانتو‌هایی را می‌شد دید که در دوخت و مدل آن چندان توجه هنری به کار نرفته بود.

در کنار کاربرد رنگ‌ها و برش‌های نامتناسب در این طرح‌ها، در برخی مدل‌های مانتو دخترانه در بخش پایین تنه از جوراب شلوار با طرح کیتی (kitty) استفاده شده بود که به نظر نمی‌رسید اصلا جزیی از طراحی باشد.

انواع مدل چادر ایرانی جشنواره مد و لباس فجر

انواع مدل چادر و رنگ‌های تازه با نگاه به سنت

بخشی از نمایشگاه تالار وحدت در ششمین جشنواره مد و لباس فجر، به چادرهایی اختصاص داده شده که در کنار مدل‌های مختلف و در عین حال رایجی مانند چادر کمری یا چادر سنتی و مدل قجری یا دانشجویی، در آن‌ها از تکنیک چاپ روی پارچه و یا گلدوزی برای ایجاد رنگ و طرح‌های متفاوت بهره گرفته شده است.

می‌توان گفت تمام طرح‌های به کار رفته در این چادرها طرح‌های سنتی ایرانی مانند گلدوزی‌های معمول ایرانی و بته‌جقه‌ها بود و رنگ‌ها هم محدود به چند رنگ طلایی یا آبی فیروزه‌ای رایج در طراحی‌های اسلیمی می‌شد.

زیورالات زنانه جشنواره مد و لباس فجر

از زیورآلات فلزی تا کفش‌ و کیف‌ها

در بخش زیورآلات این نمایشگاه، زیورآلات متنوعی از جمله دستبند، گوشواره و انگشتر به نمایش گذاشته شده که مواد اولیه آن‌ها معمولا فلزات مختلف است. همچنین بخش دیگری از تالار وحدت هم به نمایش طرح‌های کیف و کفش زنانه و مردانه در کنار لباس‌ها اختصاص داده شده است.

عکس‌ها اختصاصی مجله دیجی استایل / عکاس : امیرحسین صادقی

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.