فروشگاه اینترنتی خرید لباس و پوشاک دیجی‌استایل

gallery
روز جهانی زن هشتم مارس

روز جهانی زن ، قرمز بپوشید و قوی باشید!

روز جهانی زن از آن مناسب‌هایی که هر ساله در بسیاری از کشورهای جهان همزمان در هشتم مارس جشن گرفته می‌شود، اما جشنی متفاوت  از جنس مقاومت و دستاوردهای زنان.

هشتم مارس، از اولین باری که هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن در یک روز یکشنبه تعطیل جشن گرفته شد تا کنون نماد روزی است که زنان در بسیاری از کشورهای دنیا از آن برای نشان دادن نقش خود، به ویژه نقش‌هایی که گاه نادیده گرفته می‌شوند، استفاده می‌کنند.

از اولین روز زن در دنیا، ۱۱۷ سال و از اولین باری که این روز با هشتم مارس مواجه شد و در این تاریخ ثابت ماند، ۱۱۲ سال می‌گذرد و حالا با گذشت بیش از یک قرن امروزه مردان هم در این روز به جنبش‌های زنانه می‌پیوندند و در کنار زنان می‌ایستند تا درست مانند همان اولین سال در کنار یکدیگر حرکت کرده و نقش غیرقابل انکار زنان را در دنیایی گاه کاملا مردانه به دنیا گوشزد کنند.

هدف از روز جهانی زن این است که زنان از هر نژاد، دین، زبان، فرهنگ و جایگاه اقتصادی یا سیاسی، دستاوردهای خود را یادآور شوند.

درباره روز جهانی زن

 

کار زنان را باور کنید!

این یکی از شعارهای زنان در روز جهانی زن سال ۲۰۱۷ است و یکی از اهدافی که آن را دنبال می‌کنند، اینکه ثابت کنند اگرچه برای کارهایی مشابه با کارهای مردان حقوق کمتری دریافت می‌کنند، یا برخی کارهای بدون حقوق آن‌ها مانند کار در خانه یا نگهداری از کودکان چندان دیده نمی‌شود، اما نقش آن‌ها به اندازه‌ای مهم است که تنها ” یک روز بدون زنان” می‌تواند، تمام معادلات را بر هم زند.

شاید عمل به تنها همین یک روز بدون زن در روز جهانی زن، برای بسیاری در سراسر دنیا غیر ممکن باشد، زنانی که نمی‌توانند حتی برای چند ساعت در طول یک روز دست از وظایف، مادری، انجام امور خانه یا نگهداری از سالمندان بردارند.

اما برخی به این جنبش می‌پیوندند و برای دیده شدن تصمیم می‌گیرند، یک روز دیده نشوند، همگی قرمز به تن می‌کنند و برای یک روز خود را از دنیای مردانه اطراف خود حذف می‌کنند.

شعار روز جهانی زن

برای تغییر، قوی باشید!

برای روز جهانی زن ۲۰۱۷ شعار زنان جهان قرار است این باشد که “برای تغییر قوی باشند”.

برای آنکه دیده شوید و قوی باشید، کافی است پیشروی تغییرات بزرگ در دنیای زنانه خودتان باشید و این نکته‌ای است که برای دنبال کردن آن فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد، می‌توانید در روز جهانی زن، فارغ از هر جنسیتی به این جنبش بپیوندید و برای قوی‌تر شدن زن‌ها فعالیت کنید.

این فعالیت می‌تواند جلوگیری از خشونت علیه زنان باشد یا تلاش در راه سوادآموزی به آن‌ها به ویژه در مناطقی که امکانات و شرایط برای دسترسی به خدمات آموزشی برای زنان محدودتر است، باشد.

زنان در روز جهانی زن

ملاله یوسف‌زی ؛ فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان

پنج نکته‌ای که در مورد روز جهانی زن نمی‌دانید!

اما چقدر راجع به این روز و تاریخچه آن آگاهی دارید؟ مسلما می‌دانید که این روز بیش از آنکه شبیه به یک روز برای جشن گرفتن باشد شبیه به روزی برای مبارزه زنان است. اما لازم است این پنج نکته را در مورد روز جهانی زن بدانید.

روز زنان کارگر

روز جهانی زن برای اولین بار در ۲۸ فوریه ۱۹۰۹ به عنوان روز جهانی زنان کارگر در نیویورک جشن گرفته شد. این اتفاق برای یادآوری اتفاقی در سال ۱۹۰۸ بود که در آن نزدیک به ۱۵ هزار زن کارگر در صنعت پوشاک و لباس که بیشتر آن ها را مهاجرین تشکیل می دادند، گرد هم آمدند تا حقوق اجتماعی و سیاسی خود را مطالبه کنند.

اولین ۸ مارس در دنیا

اولین باری که روز جهانی زن در هشتم مارس برگزار شد، سال ۱۹۱۴ بود و البته این تاریخ تنها به این دلیل انتخاب شده بود که مصادف با روز یکشنبه بود و با تعطیلی کارها همه زنان می‌توانستند در راهپیمایی‌ها و گردهم‌آیی‌های این روز شرکت کنند، اما از آن روز به بعد فارغ از اینکه هشتم مارس با چه روزی در هفته مصادف می‌شود این تاریخ به عنوان تاریخ روز جهانی زن انتخاب شد.

روز جهانی زن

رسمیت یافتن روز زن

در سال ۱۹۷۷ برای نخستین بار روز زن از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد و از سال ۱۹۹۶ هر سال یک شعار برای این روز انتخاب شد، شعار امسال این سازمان این است که ” برای تغییر قوی باشید”

beboldforchange#

تعریف روز جهانی زن

طبق تعریف سازمان ملل از روز جهانی زن این روز، زمانی است که زنان بدون توجه به اختلافات و فارغ از ملیت، قومیت، زبان، فرهنگ، اقتصاد و سیاست برای دست آوردهایشان شناخته می‌شوند. این مناسبتی است برای آنکه به تلاش ها و دستاوردهای گذشته نگاهی کنیم و مهمتر از آن به دنبال پتانسیل‌ها بکر و فرصت‌هایی باشیم که منتظر نسل آینده زنان است.

یک تعطیلی رسمی

روز جهانی زن امروزه در بسیاری از کشورها مثل افغانستان، کامبوج، مغولستان، ویتنام و زامبیا به عنوان یک روز تعطیل رسمی پذیرفته شده است و در برخی کشورها هم مانند چین، ماداگاسکار و نپال این روز تنها برای زنان یک روز تعطیل به شمار می‌رود.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.