فروشگاه اینترنتی خرید لباس و پوشاک دیجی‌استایل

gallery
مدل لباس آتش نشانی در فروشگاه اینترنتی دیجی استایل

همه چیز درباره لباس آتش نشانی و یک لباس ضد حریق مناسب

لباس آتش نشانی یا هر لباسی که بتواند از شما در برابر حریق و آتش‌سوزی‌های ناگهانی محافظت کند، شاید این روزها بیشتر دغدغه شما باشد. پس از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو احتمالا کسانی که در ساختمان‌های قدیمی یا در معرض خطر کار می‌کنند، بیشتر به این فکر می‌کنند که در صورت گرفتار شدن در آتش باید چه مسائل ایمنی را رعایت کرده و البته در آن هنگام بهتر است چه لباس‌هایی به تن داشته باشند.

اگرچه اتفاقی که در پلاسکو افتاد غم بزرگی را به جای گذاشته، اما شاید تلنگری باشد تا بیشتر به این مسئله که چقدر محل کار ما از ایمنی کامل در زمان حوادث برخوردار است یا ما چقدر برای این حوادث از پیش آمادگی داریم، فکر کنیم.

یک لباس شبیه به لباس آتش نشانی و ایمن

خرید لباس آتش نشانی از فروشگاه اینترنتی دیجی استایل

 

البته پوششی که در هنگام حریق داریم، شاید یکی از مهمترین مسائلی باشد که می‌تواند جان ما را به خطر بیاندازد یا اینکه نجاتمان دهد، پس اگر محل کار شما نیز یکی از آن ساختمان‌های قدیمی یا ناایمن است بهتر است پیش از هر چیز خطر احتمالی را جدی بگیرید و این بار که برای بیرون آمدن از خانه حاضر می‌شدید لباس مناسب‌تری را انتخاب کنید.

یک لباس آتش نشانی ویژگی‌های خاصی داشته و دارای تکنولوژی‌های منحصر به فردی است که باعث می‌شود تنها برای شغل آتش نشانی مناسب باشد نه استفاده روزمره.

پس اگرچه نمی‌توانید با یک لباس آتش نشانی هر روز سر کار بروید اما می‌توانید در انتخاب الیاف و مدل لباس خود دقت بیشتری داشته باشید.

قابلیت اشتعال لباس به چه معنا است؟

قابلیت اشتعال لباس یا الیاف به این معنا است که یک لباس در چه مدت زمانی شعله‌ور می‌شود و طی چه مقدار زمان به صورت کامل می‌سوزد. نوع الیافی که در یک پارچه به کار می‌رود می‌تواند مشخص کند که لباس ما چقدر در برابر آتش مقاوم است.

کدام الیاف برای لباس ضد حریق مناسب‌تر اند؟

به طور کلی دو گروه عمده از الیاف وجود دارند که ممکن است در هر مدل لباس مردانه یا زنانه ای به کار گرفته شوند، که شامل الیاف طبیعی یا مصنوعی می‌شود. الیاف طبیعی الیافی مانند چرم، نخ، پشم، ابریشم، بامبو و کنف است. الیاف مصنوعی الیافی هستند که پایه مواد نفتی دارند و ما آن‌ها را با نام‌های نایلون، پلی استر، آکریلیک و ریون می‌شناسیم.

البته یک گروه الیاف مصنوعی جدیدتر نیز وجود دارد که گروه آرامیدها نامیده شده و شامل الیاف کولر (Kevlar)، نومکس (Nomex)، پی بی آی (PBI) و کاربن ایکس (Carbon-X) می‌شود.

الیاف مصنوعی دربرابر الیاف طبیعی

به طور کلی پارچه‌های تشکیل شده از الیاف طبیعی به راحتی آتش نمی‌گیرند و البته در صورت آتش گرفتن آب نمی‌شوند بلکه خاکستر می‌شوند. در مقایسه، الیاف مصنوعی به راحتی آتش می‌گیرند و وقتی می‌سوزند آب می‌شوند که این امر باعث می‌شود گرما را به صورت مستقیم به پوست منتقل کنند.

علاوه بر آن اگر شما با مواد اشتعال‌زا مانند انواع سوخت و بخار سر و کار دارید پوشیدن یک لباس با الیاف مصنوعی می‌تواند ریسک ایجاد احتراق و آتش‌سوزی را افزایش دهد.

اگر سراغ لباس زنانه یا مردانه ای می‌روید که در آن هم از الیاف مصنوعی و هم طبیعی استفاده شده است بهتر است لباسی را انتخاب کنید که درصد الیاف طبیعی در آن بالاتر باشد.

بیشتر انواع تی شرت مردانه یا زنانه از الیاف ترکیبی ساخته می‌شود اما رایج‌ترین پارچه‌ها در یک تی شرت با کیفیت ترکیبی از ۸۰% نخ یا پنبه و ۲۰% پلی استر را دارند. چنین تی شرت یا پیراهنی برای آنکه شما را از سوختگی محافظت کند می‌تواند مناسب باشد.

یک لباس آتش نشانی حرفه‌ای چه الیافی دارد؟

اما در یک لباس آتش نشانی از الیاف مصنوعی به خصوصی استفاده می‌شود که قابلیت اشتعال پایین‌تری نسبت به الیاف طبیعی دارند. گروه الیاف مصنوعی آرامیدها از این جمله از الیاف مصنوعی ضد حریق است.

مدل لباس نسوز در فروشگاه اینترنتی دیجی استایل

 

نکاتی در مورد الیاف انواع لباس

  • نخ اگرچه نسبت به پلی استر دیرتر آتش می‌گیرد اما سریع‌تر می‌سوزد و خاکستر می‌شود.
  • برخی الیاف مصنوعی مثل نایلون کمی دیرتر آتش می‌گیرند اما آب می‌شوند به بدن می‌چسبند.
  • پارچه‌هایی که از موی حیوانات و پشم خالص ساخته می‌شوند در مقابل آتش مقاوم‌تر اند. این پارچه‌ها دیرتر آتش می‌گیرند اما به محض شعله‌ور شدن به سرعت می‌سوزند.
  • یک لباس ضد حریق معمولا از الیاف گیاهی که روی آن‌ها عملیات شیمیایی صورت گرفته ساخته می‌شود. این پارچه‌ها دیرتر آتش می‌گیرند اما به طور کامل غیرقابل اشتعال نیستند. این نوع الیاف با دور شدن از منبع آتش خود را خاموش می‌کنند و البته این الیاف معمولا در لباس آتش نشانی نیز به کار می‌روند.
  • الیاف کرکی، خز مصنوعی، کاموا و مخمل از جمله الیاف و پارچه‌هایی هستند که به سرعت آتش می‌گیرند و شعله را گسترش می‌دهد.

وزن و بافت لباس

به طور کلی لباس‌های سنگین‌تر با بافت تنگ و سفت قابلیت ضد اشتعال بالاتری دارندو آرام‌تر می‌سوزند.

طراحی لباس

لباس های بلند با فرم آزاد مثل لباس خواب لباس های خطرناک‌تری هستند. بهتر است یک لباس جذب را انتخاب کنید که در اطراف بدن شما تاب نمی‌خورد و بنابراین ناگهان به شعله‌های آتش نزدیک نمی‌شود.

یک لباس آتش نشانی از چه چیزهایی تشکیل می‌شود

اگر بخواهیم یک لباس شبیه به لباس آتش نشانی را بپوشیم که ما را به خوبی از خطر حریق محافظت کند بهتر است تا جای ممکن همه چیزهایی که در یک لباس آتش نشانی می‌بینیم را هر روز بپوشیم.

  1. کلاه نقاب دار : یک کلاه نقاب دار از ریختن شعله‌ها روی صورت شما جلوگیری می‌کند.
  2. دستکش : یک دستکش از دست های شما در برابر گرما و حرارت ناشی از حریق محافظت می‌کند و ه شما این امکان را می‌دهد که در صورت لزوم اشیا دور خود را تکان دهید.
  3. یک ماسک با الیاف طبیعی : پوشاندن بینی و دهان شما باعث می‌شود دود و غبار آتش سوزی را استشمام نکنید.
  4. یک پیراهن آستین بلند نخی یا پشمی : بهتر است از پیراهن آستین بلند استفاده کنید که کاملا بدن شما را می‌پوشاند و البته الیاف طبیعی همیشه از الیاف مصنوعی برای جلوگیری از سوختگی مناسب‌تر اند.
  5. یک شلوار جین بلند : شلوار نخی و ترجیحا شلوار جین دربرابر آتش بسیار مقاوم است و پوست شما را نیز از حرارت محافظت می‎کند.
  6. نیم بوت و بوت چرم و جوراب بلند نخی یا پشمی : برای آنکه از پای خود در برابر سوختگی محافظت کنید یک بوت چرم محکم و مقاوم بپوشید و از جوراب بلند استفاده کنید.

دیدگاه کاربران ۳ دیدگاه

  1. علی

    با سلام لطفا جزئیات لباس های داخل شدن به حریق و استانداردها را در این به اشتراک بگذارید با تشکر

  2. مهدی

    سلام
    من مهدی عباسی هستم کارشناس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد . میخواستم بدونم شما تحقیقاتی در مورد اینکه در ایران هم تولید میشه لباس آتش نشانی دارید ؟ ممنون میشم در صورتی که دارید در اختیار من قرار بدید

    1. نیلوفر فلاحی

      سلام
      بابت تمام خدمات و فعالیت‌هایی که در سازمان آتش نشانی صورت می گیرد، از شما ممنون و سپاسگذاریم.
      طبق جست و جوهایی که انجام داده ایم، به نظر می رسد برخی شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت “آذرنجات” آمل به تولید و توزیع انواع تجهیزات آتش نشانی از قبیل انواع لباس کار برای این حرفه مشغول هستند.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.